Faklen.dk

FORSIDE | OM | 2007-2011 | 2002-2006 | 1996-2001 | ENGLISH | SØG  


Humanistiske indlæg med kant og dybde fra aviser og blogs samt artikler fra Faklens arkiv.

MODSPIL.DK
HUMANISME.DK
ENGELBRETH
DANARIGE.DK
MODPRESS
DANMARKS LØVER
POLIFILO.DK


SIDSTE INDLÆG:


Rune Engelbreth Larsen
Kuldegysende socialsystem


Claus Elholm Andersen
Da Dannebrog blev genkristnet


Ole Sandberg
'Rebellerne' i SF


Danmarks Løver
Frihedsbevægelsen
mod assimilation


Carsten Agger
My Name is Khan


Ole Sandberg
Bernard-Henri Lévys kvalme


Anne Marie Helger og Rune Engelbreth Larsen
Vi assimilerer


Claus Elholm Andersen
Derfor tog Samuel Huntington fejl


Carsten Agger
Jyllands-Postens
sande ansigt


Özlem Cekic
Hvornår er min datter dansk nok?


Rune Engelbreth Larsen
Den danske stamme


Ole Sandberg
Graffiti – en del af
dansk kulturarv


Kristian Beedholm
Per Stig Møller og armslængdeprincippet


Morten Nielsen
Støv


Martin Salo
Frihed kontra assimilation


Carsten Agger
Hizb ut-Tahrir og Afghanistan


Omar Marzouk og
Fathi El-Abed

Lyt til folkets stemme


Shoaib Sultan
Uværdig analyse af krisen i Egypten


Rune Engelbreth Larsen
Vesten gavner Mellemøstens islamister


Lars Henrik Carlskov
Rød-brun demo
mod Hizb ut-Tharir


Curt Sørensen
Den fremadskridende ensretning


Ella Maria
Bisschop-Larsen

Landbruget bør ikke have frie tøjler


eXTReMe Tracker

Bær Faklen videre | FAKLEN 01


Den stigende deintellektualisering og minoritetsforfølgelse har længe holdt og holder stadig sit snigende indtog ikke blot i det brede samfund, men også på de såkaldte højere læreanstalter.

At vi, der ved og kan, ikke tør påtage os det ansvar, det er at genindføre værdier som forståelse, respekt og tolerance, og dermed hjælpe befolkningen til at afkaste det åg af uvidenhed og intolerance, den alt for længe ufrivilligt har båret, er i sig selv begrædeligt nok, men at vi tillader lavsindethed i form af småracistiske bemærkninger samt kulturchauvinistiske indgroetheder at vinde indpas på universitetet, musernes tempel, er så stor en ulykke, at vores identitet og integritet trues.

At vi, der skulle være vandløb formidlende viden og forståelse, ikke modsiger dem, men tillader kildens udspring at blive besmittet af professores og medstuderendes chauvinistiske idiosynkrasier, er en forbrydelse mod menneskeheden, der må skære os i hjertet, hvor hindet og sløvet det end er.

Vi kalder os studerende, men skal vores bestræbelser kun være rettet mod at haste igennem et stadig mindre pensum for dernæst at få et job? Forpligter den viden, vi tilegner os, ikke til andet og mere? Består vores eksistensberettigelse ikke netop i at formidle denne viden, og har vi fortjent så meget som en øre i SU, hvis vi holder den for os selv?

Hvis vi ikke skal finde forkæmpere for fritænkning og åndelig tolerance hos den såkaldte intelligentsia, hvor så?

Der er aldrig opnået nogen væsentlige forandringer, uden at en ny verdensanskuelse har gødet jorden og skabt den fornødne mentalitetsændring i befolkningen. At det fascistoide og kulturchauvinistiske menneskesyn ikke blot længe har været det eneste vægtige bud på en politisk virkelighedsopfattelse, men også truer med at blive så fremherskende, at vores frihed trues, er vel en sandhed, få tænkende mennesker kan betvivle.

Om nogen kan opbyde den intellektuelle heroisme, det vil være at gå imod denne impuls, og genskabe grundlaget for, at værdier som hjælpsomhed, gæstfrihed og gavmildhed atter kan komme til ære og værdighed, står endnu som et ubesvaret spørgsmål.

Benito Mussolini har sagt, at det 20. århundrede vil blive kendt som fascismens århundrede. Om det også skal gælde det 21., afhænger måske af os!

Jakob Stensgaard